Lotsbestemming
Als de winter voorbij is
Thomas Verbogt
[Amsterdam]: Nieuw Amsterdam, 2015
222 p.
9789046819326 (hardback)

De schrijver verhaalt op rustige en in het eerste gedeelte filosofische wijze hoe minieme gebeurtenissen, korte ontmoetingen en vluchtige aanrakingen het verdere leven van de ik-figuur, niet zomaar Thomas genoemd, hebben bepaald. Dat hij tegen een jonge vrouw van wie hij als kind gehouden heeft, bij haar afscheid niets gezegd heeft, twee vluchtige kussen die hij onverwacht van een leerling gekregen heeft, dit soort feiten gaan in zijn leven een cruciale rol spelen. In het vervolg krijgt het boek een spanning waarbij niet ten onrechte Kafka aan de orde komt. Een bijzondere roman, verstild en spannend. Een belangrijke aanwinst voor de Nederlandse literatuur.

Over Thomas Verbogt

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Calimero54

Thomas Verbogt (Nijmegen, 9 december 1952) is een Nederlands schrijver van vooral romans en verhalen.

Leven en werk

Hij doorliep het Canisiuscollege in Nijmegen en studeerde vervolgens Nederlandse taal- en letterkunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. In 1979 verhuisde hij van Nijmegen naar Arnhem, waar hij zestien jaar woonde. In 1981 debuteerde hij met de verhalenbundel De feestavond. In 1995 vestigde hij zich in Amsterdam.

Verbogt is een veelzijdig schrijver: hij schrijft verhalen, romans, toneelstukken en cabaretteksten, onder andere voor Nilgün Yerli. Hij heeft columns in onder meer De Gelderlander en Propria Cures. In veel van zijn literaire werk, dat deels autobiografische elementen bevat, staat de thematiek van de herinnering centraal, waarbij de confrontatie met gebeurtenissen uit de jeugd zorgt voor een wending in het leven van de volwassene. Verbogts manier van vertellen is door critici 'filmi…Lees verder op Wikipedia