Danielle ligt geblinddoekt en vastgebonden op een bed. Wie heeft haar ontvoerd en is ze haar leven nog wel zeker? Vanaf ca. 15 jaar.
Wreed
Mel Wallis de Vries
Utrecht: De Fontein, 2013
235 p.
9789026134852 (hardback)

De Nederlandse Mel Wallis de Vries scoort goed met haar spannende boeken voor jongeren. Ze doet het niet enkel met vlot geschreven romans, maar ook door allerlei uitgekiende marketinginitiatieven. Voor Wreed schakelde Wallis de Vries de hulp in van haar fans. Via Facebook kon men suggesties doen voor de namen van de hoofdpersonages en stemmen of de protagoniste al dan niet zou sterven. Om de meisjesharten helemaal te veroveren is de cover het resultaat van een wedstrijd om het model te worden voor de foto op de voorflap. Deze acties zorgen voor de branding van Wallis de Vries als jeugdauteur.
Wreed is haar vierde roman in deze serie, en probeert het succes vast te houden. Het verhaal gaat over een ietwat onzeker meisje, Danielle, die op een skireisje hopeloos verliefd wordt op de aantrekkelijke Dante. Terug in Amsterdam ontmoeten ze elkaar opnieuw en de vonk slaat definitief over. Danielle verzwijgt haar relatie met Dante voor haar vriendinnen. De auteur geef…Lees verder
De 17-jarige Danielle ligt geblinddoekt en vastgebonden op een bed en is in handen gevallen van een psychopaat. Het begin van het verhaal is gedrukt op zwarte pagina’s waarna het chronologisch vertelde verhaal als flashback zeventien dagen daarvoor in Oostenrijk start. Danielle en drie vriendinnen hebben een skivakantie geboekt. Danielle ontmoet Dante en terug in Nederland blijft ze smoorverliefd contact houden met hem, dit tot groot verdriet van de vriendinnen en haar ex-vriendje Stan. Het verhaal wordt geregeld onderbroken door de steeds gruwelijker wordende handelingen van haar kidnapper, steeds op zwarte pagina’s afgedrukt. Zowel Danielle als de kidnapper vertellen in de ik-persoon. Wie heeft het op Danielles leven gemunt? Mooischrijverij is het niet, eigentijds wel en soms een beetje plat (mega kutappartement). Enkele dialogen staan in het Duits voor de authenticiteit. De auteur heeft haar naam in het jeugdthrillergenre al lang en breed gevestigd met boeken als ‘Waanzin’, ‘Vals’ …Lees verder

Wreed

Alhoewel Danielle (Daan voor de vrienden) een hekel heeft van skieën gaat ze mee op skivakantie met haar vriendinnen. Ze gaat mee omdat ze anders er niet meer bij hoort. Loulou, Robin en Madelief zijn zelfzekerder dan Daan. Zij heeft complexen. Ze voelt zich te dik, te dom, te verlegen. Loulou is een kreng die haar steeds kleineert. Daan durft niets terug zeggen. Daan leert Dante, een Hollandse jongen, kennen tijdens de aprés-ski. De jaloerse opmerkingen van Loulou vliegen heen en weer. Het wordt zo erg dat Daan, zelfs na haar thuiskomst, niets meer aan haar vriendinnen vertelt over haar omgang met Dante. Daan zondert zich meer en meer af, raakt verward in haar leugens. Ze staat er alleen voor. Juist nu ze iemand nodig heeft, slaat het noodlot toe.
Jeugdthriller die je tot de laatste bladzijde in de ban houdt. Tijdens het verhaal kom je letterlijk zwarte pagina's tegen, waar je leest hoe de moordenaar zich klaarmaakt om toe te slaan. De spanning stijgt, je denkt de moordenaar te…Lees verder

Over Mel Wallis de Vries

Mel Wallis de Vries (Leiden, 8 februari 1973) is een Nederlandse auteur van jeugdliteratuur.

Ze studeerde wiskunde en economie aan de Rijksuniversiteit Groningen; ze studeerde af in 1998. Hierna werkte ze als freelancejournalist voor De Telegraaf, waarna ze ging werken in de marketing.

Na de geboorte van haar dochter in 2003

stopte ze met werken. Ze combineert sindsdien het freelance schrijven met het moederschap. In 2008 kreeg ze een zoon en in 2014 werd ze moeder van haar derde kind: een dochter. Mel Wallis de Vries is woonachtig in Weesp.

In 2019 verscheen de film Vals dat gebaseerd is op haar gelijknamige boek uit 2010.

Wallis de Vries won in het totaal tussen 2012 en 2019 zeven keer de Prijs van de Jonge Jury waarvan de laatste zes keer op rij.