Deens
Tavshed i oktober
1
Amsterdam: Rainbow, 2013
270 p.
9789041709646 (paperback)

Het hoofdpersonage van deze roman is een 44-jarige Deense kunsthistoricus met een stabiele relatie en twee kinderen. Maar op zekere dag meldt zijn vrouw, met wie hij al zo'n 18 jaar heeft samengeleefd, dat ze op reis vertrekt. De kunsthistoricus is verbouwereerd maar doet niets om haar tegen te houden. De volgende dag al is ze weg, zonder haar bestemming te vertellen. Het zet hem aan het denken over hun relatie, hoe het begon, wat er tijdens al die jaren is gebeurd en hoe het er nu voorstaat. Eerst zijn zijn gedachten tamelijk oppervlakkig, maar meer en meer begint hij hun relatie in vraag te stellen. Hij beseft dat wat hij al die jaren voelde, niet zo eenvoudig is als het aan de oppervlakte lijkt. Meer dan eens had hij vraagtekens bij hun relatie. Naarmate de dagen vorderen, graaft hij zich dieper in in de crisismomenten die hij had doorlopen. Uiteindelijk levert zijn kritisch zelfonderzoek hem de overtuiging dat hij ondanks alles toch nog controle heeft over zijn leven en zijn relat…Lees verder
De Deense auteur (1959) publiceerde o.m. romans, essays, toneel en hoorspelen en is een van de succesvolste schrijvers van dit moment in Noord-Europa. Deze roman uit 1996 was de eerste Nederlandse vertaling van werk van zijn hand (die uitstekend is, van Gerard Cruys die ook Peter Høeg vertaalde). Op een dag verlaat Astrid na achttien jaar huwelijk haar man, een 44-jarige kunsthistoricus. Zomaar, zonder enige aankondiging. Via de afrekeningen van haar creditkaart kan hij haar weg door Europa volgen. De plotselinge breuk in zijn leven veroorzaakt bij de man een stroom van herinneringen en reflecties over zijn eigen en hun gemeenschappelijk verleden, die leiden tot een existentieel zelfonderzoek dat aan Kierkegaard doet denken in zijn onmogelijk verlangen naar herhaling en herkansing. In rustige, stromende zinnen vertelt Grøndahl perspectiefrijk en geraffineerd het verhaal van de generatie van de 'veertigers'. Het verwerken van deze belangwekkende roman vereist enige intellectuele inspan…Lees verder

Over Jens Christian Grøndahl

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Georges Seguin (Okki)

Jens Christian Grøndahl, (Lyngby, 9 november 1959) is een Deens schrijver. Zijn werk werd in binnen- en buitenland genomineerd voor, en bekroond met verschillende literaire prijzen. Zo ontving hij onder meer De Gyldne Laurbær voor zijn roman Lucca (in 1999) en stond hij met zijn boek An altered light in 2006 op de shortlist voor de International IMPAC Dublin Literary Award.

Grøndahl studeerde filosofie van 1977 tot 1979. Zijn eerste boek, het realistisch geschreven Kvinden i midten, verscheen in 1985. Daarna volgden met regelmatige intervallen een vijftiental andere romans. Hij schreef daarnaast echter ook essays, toneelstukken en teksten voor de radio. Liefde, en de relaties van moderne koppels, vormen de leidende thema's in zijn werk.

• 1985 Kvinden i midten
  • 1986 Syd for floden
  • 1988 Rejsens bevægelser