Een negen maanden oude embryo reflecteert op het snode plan van zijn moeder en haar minnaar om zijn vader te vergiftigen.
Nutshell
Ian McEwan
London: Jonathan Cape, 2016
198 p.
9781911214335 (hardback)

De beroemde Engelse schrijver (1948, Aldershot) presenteert ons een overtuigende moderne variant op Hamlet. De verteller is een foetus van bijna negen maanden. Zijn 28-jarige moeder Trudy (‘my untrue Trudy’) heeft haar man John uit zijn verwaarloosde, maar dure Londense herenhuis gestuurd, zogenaamd om elkaar wat ruimte te geven. Ze heeft ondertussen een relatie met Claude, Johns broer, een nogal dommige, maar viriele macho en vastgoedmakelaar. De ongeboren baby krijgt lucht van hun plannen om zijn vader te vergiftigen en er samen met de miljoenen van de opbrengst van het huis ervandoor te gaan. Het boek is zijn uitgebreide monoloog vol reflecties hoe hij hun plan zou kunnen verhinderen. Hij heeft een aanstekelijke sardonische wereldwijsheid (opgedaan via meeluisteren met radio en educatieve podcasts), is een wijnsnob, geeft commentaar op het wereldgebeuren (vluchtelingproblematiek) en de auteur maakt hem soms wijzer dan mogelijk is. De met Hamlet bekende lezer zal smullen van de vele…Lees verder

Over Ian McEwan

Ian McEwan (Aldershot, 21 juni 1948) is een Britse schrijver. Hij is een meester in het scheppen van extreme situaties waarin de hoofdpersonen van zijn boeken terechtkomen. Door een speling van het lot zal hun leven nooit meer hetzelfde zijn. Dankzij het grote succes van zijn boeken, zoals Atonement (2001), waarvan miljoenen zijn verkocht, geldt McEwan als de belangrijkste levende Britse romancier.

McEwan, zoon van legerofficier David McEwan, en Rose Lilian Violet (Moore), bracht een groot deel van zijn jeugd door op legerbases in Singapore, Duitsland en Libië. Eenmaal teruggekeerd in Engeland genoot McEwan zijn opleiding aan het prestigieuze Eton College en studeerde Engels aan de Universiteit van Sussex. Daarna werd hij de eerste masterstudent in de studierichting Creatief Schrijven, die aan de Universiteit van East Anglia was opgezet door beroemde schrijvers als Malcolm Bradbury en Angus Wilson.