Frank Herbert
M.K. Stuyter
Chapterhouse Dune
Amsterdam: Volt, 2019
434 p.
9789021417363 (hardback)

Het zesde deel van een reeks die politieke en maatschappelijke ontwikkelingen rond de woestijnplaneet Duin centraal stelt, in een zeer kleurrijk heelal. Duin is door een fanatieke vrouwenorde verwoest en de Bene Gesserit, een zusterschap dat achter de schermen werkt, tracht de opmars van deze meedogenloze vrouwen tot staan te brengen. Vooral een verhaal van intriges binnen intriges rond vele wonderlijke en soms flamboyante figuren. Spannend en avontuurlijk, maar ook vaak erg bezinnend en voor wie de voorgaande delen niet kent, soms moeilijk te volgen. Liefhebbers van Duin zullen dit zeker willen lezen. Vrij kleine druk.

Over Frank Herbert

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Uli Kaiser

Frank Herbert (Tacoma (Washington), 8 oktober 1920 – Madison (Wisconsin), 11 februari 1986) was een Amerikaans sciencefictionschrijver. Hij schreef een twintigtal romans en een veertigtal verhalen, maar is voornamelijk bekend van zijn zesdelige epos Dune (Duin).

Na zijn opleiding aan de Washington-universiteit in Seattle studeerde hij psychologie, ecologie en alternatieve energiebronnen. Hij was voornamelijk werkzaam als journalist en redacteur tot begin jaren zestig. Daarna heeft hij zich volledig op het schrijven van romans en verhalen gericht. Herbert is een van de belangrijkste sciencefictionauteurs na 1950. Hij had drie kinderen uit twee huwelijken.

Voor Duin heeft hij een Nebula Award (1965) en een Hugo Award (1966) ontvangen. Het verhaal sluit aan bij zijn belangstelling voor de ecologie en de psychologie, met betrekking tot de locatie en de uitwerking van de personages. In 1984 werd Duin een eerste maal verfilmd onder regie v…Lees verder op Wikipedia